Καταναλωτές είμαστε όλοι

`Οπως πολύ καθαρά το έθεσε ο αείμνηστος πρόεδρος των Η.Π.Α. J. F. Kennedy στον μνημειώδη λόγο τον στο Κογκρέσο στις 15 Μαρτίου 1962.

«.. Καταναλωτές είμαστε όλοι. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική ομάδα, η οποία επηρεάζει αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση. Τη μόνη σημαίνουσα οικονομική ομάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη, κατ της οποίας σι απόψεις δεν ακούγονται..»

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το γεγονός, ότι ενώ στις περισσότερες περιοχές τον αναπτυγμένου κόσμου, υπήρξε έκτοτε μεγάλη ανάπτυξη τον Καταναλωτικού κινήματος, στη δική μας χώρα, ο ‘Ελληνας Καταναλωτής δεν οργανώθηκε ακόμα στο βαθμό που απαιτεί η αποτελεσματική παρέμβασή τον στην αγορά.

Για παράδείγμα, στις Βόρειες Ευρωπαϊκές χώρες το 90-95% των καταναλωτών είναι οργανωμένοι σε ισχυρές Ενώσεις καταναλωτών και δεν αφήνουν να περάσει τίποτε, αν τούς θίγει τα δικαιώματά τους. Στη δύναμη και την πίεση αυτών των οργανωμένων Καταναλώτών οφείλουμε άλλωστε, την πρόσφατη νίκη τον Ευρωπαϊκού (και τον Διεθνούς) Καταναλωτικού κινήματος σχετικά με το προσωρινό πάγωμα των ανοιχτών πειραμάτων με γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (γνωστό ως moratorium).

Ενώ όμως καρπωνόμαστε τα αποτελέσματα της δράσης των οργανωμένων Ευρωπαίων Καταναλωτών, δεν μπορούμε να περιμένούμε από τους άλλους Ευρωπαίους να δράσούν για την προστασία των δικαιωμάτων μας στη χώρα μας. Για αυτά πρέπει να οργανωθούμε και να δράσούμε εμείς οι ίδιοι. Και όσο αδρανούμε στην κατεύθυνση αυτή, τόσο συνεχίζεται και διογκώνεται η παραβίαση των δικαιωμάτων μας.

Βασική προϋπόθεση στην οργάνωση των Καταναλωτών, παίζει η ύπαρξη και λειτουργία αξιόπιστων τοπικών Ενώσεων Καταναλωτών. Σε ένα νομό χωρίς αξιόπιστη ‘Ενωση, οι Καταναλωτές – πολίτες μοιάζουν περίπου με πρόβατα οδηγούμενα στη σφαγή.

Κατά συνέπεια, δεν πρέπει να υπάρχει Νομός της χώρας μας δίχως αξιόπιστη, ουσιαστικά λειτουργούσα ‘Ενωση Καταναλωτών. Τονίζούμε την αξιοπιστία και την ουσιαστική λειτουργία της ‘Ενωσης, γιατί υπάρχουν δυστυχώς και Ενώσεις-σφραγίδες, που κάθε άλλο παρά ενδιαφέρονται για την εκπροσώπηση και την προστασία τον Καταναλωτή. Τέτοιες οργανώσεις πρέπει να απομονωθούν και να εκτοπισθούν, γιατί κάνουν μεγάλη ζημιά στο Καταναλωτικό κίνημα, αφού θέτουν σε αμφισβήτηση τις αρχές, τους στόχούς και τις επιδιώξεις του. Έτσι λειτουργούν με απαξίωση για το σύνολο των Ενώσεων Καταναλωτών και δημιουργούν ισχυρό άλλοdι για λιγοτεΕ ευαισθητοποιημένους πολίτες, που επιλέγουν επιδεικτικά τη μη-σνμμετο; στα κοινά, προβάλλοντας ως δικαιολογία την έλλειψη αξιόπιστων Ενώσεα Καταναλωτών.

Πρέπει, επιτέλους, να υπάρξει σοβαρή εκπροσώπηση των καταναλωτων σε κάθε Νομό, σε κάθε μεγάλη πόλη. Η πρωτοβουλία ίδρυσης τοπικό Ενώσεων Καταναλωτών βρίσκεται κατά κανόνα στα χέρια των ηγετe της κάθε τοπικής κοινωνίας. Οι πραγματικοί ηγέτες είναι άτομα ~ κοινωνικές κατ περιβαλλοντικές ευαισθησίες. Άτομα με διάθεc ανιδιοτελούς προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο, μέσα από εθελοντικ πρωτοβουλίες.

Παρά τις όποιες αμφισβητήσεις έχούν εκφραστεί κατά καιρούς, ο ρόλ τον εκπαιδευτικού στην Ελληνική κοινωνία είναι στενά συνυφασμένος ανθρωπιστικές και κοινωνικές πρωτοβουλίες μεγάλης εμβέλειας και νψηλ αξιοπιστίας. Δεν είναι τυχαίο ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί αποτέλεσαν πυρήν δημιουργίας ‘Ενωσης Καταναλωτών στον τόπο τους. Τέτοιες ΕνώσΣ προχώρησαν γρήγορα και σωστά, γιατί στηρίχθηκαν σε άτομα με ενρύτα αναγνώριση και αποδοχή από τις τοπικές κοινωνίες. Το όνομα, η εμβέλεια κ η αξιοπιστία των ιδρυτικών μελών, είναι βλέπετε ο καθρέπτης των στόχο των επιδιώξεων και των δυνατοτήτων μιας νεοiδρυθείσας Οργάνωσης.

Το Ινστιτούτο Καταναλωτών Ρόδον ήταν και είναι στη διάθεση κά σκεπτόμενού, ευαισθητοποιημένου πολίτη που προτίθεται να αναλάβει μ τόσο δημιουργική και ευεργετική για τον τόπο τον πρωτοβουλία.

Συμπερασματικά:

Η κατανάλωση δεν είναι μια απλή οικονομική συναλλαγή, αλλά είναι συμπεριφορά, είναι στάση ζωής με πολλές και σημαντικές διαστάσεις. Οι διαστάσεις είναι: οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, ηθικές, πολιτισμικές, ανθρωπιστικές, υπαρξιακές.

Η προστασία των δικαιωμάτων τον πολίτη — Καταναλωτή προϋποθέτει σαφή γνώση τόσο τον περιεχομένου όσο κατ των μέσων διεκδίκησής τούς. Η επίγνωση αυτή προϋποθέτει την παροχή Καταναλωτικής Αγωγής στα Σχολεία.

Τα δικαιώματα τον Καταναλωτή καταπατώνται καθημερινά κατ είναι αδύνατο να προστατευτούν μόνο από την Πολιτεία, όσο καλά κι αν αυτή κάνει τη δουλειά της.

Απαιτείται η συλλογική προάσπισή τους μέσα από αξιόπιστες Ενώσεις Καταναλωτών. Τέτοιες Ενώσεις πρέπει το συντομότερο να αναπτυχθούν σε κάθε Νομό και κάθε γωνιά της χώρας.

από Η αποτελεσματική προστασία του πολίτη-Καταναλωτή περνά  μέσα
απο το Οκτάπτυχο: Γνωρίζω – Ενημερώνομαι –  Συνειδητοποιώ – Οργανώνομαι – Προστατεύομαι – Ενεργώ – Πράττω – Ατενίζω το μέλλον με Θετική Ενέργεια.

 

Ο Πρόεδρος

Ευγενικός Γιώργος

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutube

Add a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *